Wiele osób nie jest świadomych swoich schorzeń lub nie łączy obserwowanych objawów ze wczesnymi etapami groźnych chorób. Bardzo często konsultacja z profesjonalnym dietetykiem może okazać się kluczowym sposobem leczenia wczesnych objawów chorób lub wartościowym uzupełnieniem farmakologicznego i chirurgicznego leczenia chorób zaawansowanych.

Poniżej przedstawiam najczęstsze objawy chorób, które mogą być przyczyną złego stanu Państwa zdrowia. W zdecydowanej większości przypadków leczenie tych chorób wymaga terapii opartej na wskazówkach profesjonalnego specjalisty żywieniowego.Zdjecie_6

Zapraszam do lektury.

Cukrzyca

• ciągłe zmęczenie

• senność

• kłopoty z koncentracją

• gorsze widzenie

• nadmierne pragnienie

• nadmierny niepokój

• nadmierna potliwość

• suchość w ustach

• trudności w gojeniu się ran

• nadwrażliwość czuciową

To choroba wyjątkowo dietozależna, więc w wyjątkowy sposób zależy od nas samych. Cukrzycy sprzyja nadwaga, otyłość, brak aktywności fizycznej, jak również uwarunkowania genetyczne.

Nieleczona cukrzyca powoduje powikłania w postaci retinopatii (utrata wzroku), nefropatii (niewydolność nerek), miażdżycy, chorób układu krążenia, zawałów serca, zaburzeń lipidowych (podwyższony poziom cholesterolu, trójglicerydów) neuropatii (bóle mięśniowe, uszkodzenie nerwów, a więc ich nadwrażliwość bólową).

Często o tym, że chorujemy na cukrzycę dowiadujemy się przypadkowo, często, gdy mamy już powikłania. Dlatego tak ważna jest wizyta u Dietetyka i dieta. Dietetyk na podstawie analizy żywieniowej określi ewentualne predyspozycje do tej przewlekłej, często skrycie przebiegającej choroby lub zaproponuje dietę w chorobie już istniejącej.

Pierwszy etap leczenia cukrzycy to dieta, odpowiednio dostosowana do preferencji, możliwości finansowych, czasowych jak też umiejętności kulinarnych pacjenta.

Gdy sama dieta nie skutkuje, czyli choroba jest już zaawansowana (często niesie za sobą powikłania) wtedy włączamy farmakoterapię. Nigdy jednak nie jest tak, że prawidłowe leczenie cukrzycy opiera się tylko na farmakoterapii. Chcąc uniknąć powikłań powinno się dążyć do wyrównania cukrzycy, czyli do uzyskania poziomu cukru w zakresie zalecanych norm. Leczenie cukrzycy powinno być kompleksowe, mające na względzie przede wszystkim dietę, posiłki smaczne, dostosowane do ilości jednostek insuliny, czy też innych leków przeciwcukrzycowych, w ten sposób unikniemy nie tylko wysokiego poziomu glukozy, ale i niedocukrzeń bardzo często występujących podczas insulinoterapii.

Cukrzyca to przewlekły stan zapalny, schorzenie uogólnione, które po pewnym czasie powoduje niedobory witamin i składników mineralnych, co może skutkować kolejnymi schorzeniami, dlatego tak ważna szczególnie w tej chorobie jest opieka Dietetyka, z doświadczeniem diabetologicznym.

Choroby układu krążenia, nadciśnienie tętnicze

• bóle głowy

• rozdrażnienie

• zawroty głowy

• uderzenia gorąca

• szybkie męczenie się

• bóle i pieczenie w klatce piersiowej często po wysiłku

Choroby układu krążenia to najczęstsza zaraz po nowotworach przyczyna zgonów. Są skutkiem nieodpowiedniej diety, braku aktywności fizycznej jak również predyspozycji genetycznych. Chorobom tym towarzyszy nadciśnienie, które jest skutkiem nasilonego odkładania się w naczyniach krwionośnych cholesterolu, a tym samym zawężania średnicy przepływu w nich krwi. Stan taki nieleczony doprowadza do zaników pamięci, postępującego zaniku sprężystości naczyń, zawałów serca, udarów mózgu. Współpraca z Dietetykiem podjęta w odpowiednim czasie przynosi spektakularne efekty w postaci poprawy samopoczucia i wyników badań laboratoryjnych pacjenta.

Miażdżyca

• szybkie meczenie się

• zawroty głowy

• podwyższone ciśnienie krwi

• obrzęki kończyn dolnych

Miażdżyca (podwyższony poziom cholesterolu, trójglicerydów), zawał serca, udar mózgu to często powikłania źle leczonej cukrzycy, gdy poziom cukru mimo przyjmowania leków jest niewyrównany (napadowy apetyt na słodkie lub tzw. wilczy apetyt). To też powód do konsultacji dietetycznej. Współpraca z Dietetykiem spowoduje zniesienie przyczyny schorzenia, nie skutku jak to czynią leki.

Otyłość, zaburzenia metaboliczne (przemiany materii)

Czy obserwujesz u siebie następujące objawy?

• nadmierny przyrost masy ciała

• zmęczenie

• bóle stawowe

• duszność szczególnie po wysiłku

Zaburzenia lipidowe, otyłość, cukrzyca, zespół metaboliczny, dna moczanowa, niedokrwistość, to choroby powstające na tle zaburzeń przemiany materii. Konsekwencją tych chorób jest Choroba Niedokrwienna serca (ChNS), nasilające się uczucie zmęczenia, ospałość, skoki ciśnienia. Jest to częsta przyczyna zawałów i zgonów na tle niewydolności sercowej.

Zaburzenia gospodarki węglowodanowej (cukrowej), czyli tzw. zaburzenia tolerancja glukozy to nic innego jak wstęp do cukrzycy, to początkowy jej etap, który można spowolnić przy pomocy odpowiednio dobranej diety

Zaburzenia lipidowe, kiedy dochodzi do zaburzeń ilości i jakości cholesterolu jak też podwyższonej ilości trójglicerydów, co powoduje otłuszczenie narządów wewnętrznych, najczęściej opisywanych w badaniu USG, jako stłuszczenie wątroby. Schorzeniu towarzyszy otyłość brzuszna, sytuacja wymaga przede wszystkim leczenia dietetycznego.

Choroby układu moczowego

• obrzęki kończyn dolnych

• wstrzymanie lub nadmierne wydalanie moczu

• bóle w okolicy nerek

• częste zakażenia układu moczowego

Niewłaściwa dieta i zaburzenia pracy nerek, jako układu filtrującego krew doprowadzić mogą do nadmiernego odkładania się w kanalikach nerkowych złogów popularnie zwanych kamieniami nerkowymi jak również do gromadzenia się toksyn we krwi. Złogi mogą kumulować się latami nie dając objawów, ale mogą w sprzyjających warunkach ulegać przemieszczeniu i dać bardzo dokuczliwe efekty bólowe. Ograniczenie pewnych składników żywieniowych jak również odpowiednia kaloryczność diety może pomóc w walce z przyczyną tego schorzenia i usprawnić funkcjonowanie układu moczowego.

Do chorób układu moczowego zaliczamy tez przewlekłą niewydolność nerek, sprzyja jej cukrzyca, która jako przewlekły stan zapalny uszkadza naczynia krwionośne, komórki nerwów. To cukrzycowe powikłanie wymaga odpowiedniej dietoterapii.

Celiakia (nietolerancja glutenu), alergie, niedokrwistość, anemia, osteoporoza, reumatoidalne zapalenie stawów

• wzdęcia

• bóle w nadbrzuszu

• wymioty lub nudności

• chudnięcie

• naprzemienne biegunki i zaparcia

• częste złamania

To schorzenia, w których eliminacja lub wzbogacenie diety w odpowiednie produkty żywnościowe, może dać poprawę wyników badań, a tym samym samopoczucia pacjenta. Dietoterapia pozwoli uniknąć niedoborów składników odżywczych, a tym samym zapobiec dalszym skutkom istniejących schorzeń.

Choroby jelit, Choroby trzustki, wątroby,

• naprzemienne biegunki i zaparcia

• wzdęcia

• bóle w nadbrzuszu

• krwawe, śluzowate stolce

Zespół jelita nadwrażliwego, zaparcia, gazy jelitowe, wrzodziejące zapalenie jelita, choroba Leśniewskiego Crohna. Przestrzeganie zasad dietetycznych przyniesie poprawę samopoczucia, lepsze wchłanianie składników odżywczych, mniejsze dolegliwości bólowe, a także opóźni postęp choroby.

Otyłość

Czy obserwujesz u siebie następujące objawy?

• nadmierny przyrost masy ciała w krótkim czasie lub postępujący od dłuższego czasu

• naprzemiennie, spadek lub przyrost masy ciała

• nadmierny apetyt na słodkie produkty

• brak łaknienia lub napadowy apetyt

Szczególną uwagę należy poświęcić otyłości, która rzadko kojarzy się z chorobą.

Otyłość to choroba przewlekła, często powstała na skutek złych przyzwyczajeń żywieniowych, braku aktywności fizycznej, ale często też jest wynikiem innych schorzeń. Wcześnie zdiagnozowana i poddana leczeniu przede wszystkim dietetycznemu spowoduje utratę zbędnych kilogramów, może powstrzymać powikłania takie jak zaburzenia endokrynologiczne, dolegliwości stawowe, kostne, bezdech nocny, cukrzyca, zaburzenia lipidowe, choroby układu krążenia, dolegliwości ze strony układu pokarmowego (refluks, zgaga, wzdęcia, biegunki, zaparcia).

Nowotwory złośliwe

• utratę masy ciała

• niewyjaśnione dolegliwości bólowe

• brak apetytu

• osłabienie

Żywienia jest nieodzownym czynnikiem zarówno w terapii tego schorzenia jak i profilaktyce. Odpowiednia dieta wspomaga przede wszystkim odporność, ułatwia leczenie chemią, jak też poprawia stan pacjenta, a tym samym ułatwia walkę z tą chorobą.

Choroby oczu

• pogorszenie widzenia

• bóle gałek ocznych

Zwyrodnienie plamki żółtej (AMD), zaćma, jaskra, to schorzenia, na które pracujemy latami, stosując niewłaściwą dietę, prowadząc niehigieniczny tryb życia. Tu również odpowiednio zmodyfikowane posiłki czasami w zależności od wieku i stopnia zaawansowania choroby suplementacja, mogą powstrzymać rozwój choroby, a tym samym poprawić widzenie i uniknąć lub opóźnić interwencje chirurgiczną.

Dieta to czynnik, który racjonalizuje leczenie niemalże wszystkich chorób. Stosując odpowiednio dobraną dietę znosimy przyczynę schorzenia, pozwala to oddalić lub wykluczyć farmakoterapię, a tym samym zmniejszyć koszty leczenia jak też odciążyć żołądek i wątrobę od nadmiaru chemii zawartej w każdej pastylce.